BUTEYKO ADEMTHERAPIE

Een verstoring van de ademfunctie kan diverse ziektes veroorzaken. Fysiek, maar ook psychisch. Het is ook niet zo verwonderlijk. Het ademhalingssysteem is het meest reactieve systeem van ieder levend wezen. Juist dit systeem reageert het snelst op invloeden van buitenaf.

In stressvolle situaties merken we dat aan onze ademhaling die hierop reageert.  Als dit te lang of te vaak gebeurt, kan dit problemen geven. Slapeloosheid, burnout, stress... het zijn een paar van de vele problemen die kunnen ontstaan.

Ik werk o.a. volgens de Buteyko ademmethode. De oprichter ervan, Dr Konstantin Buteyko, ontdekte dat de oorzaak van een aantal ziektes ligt in een chronisch diepe ademhaling. De neiging om uit gewoonte te veel adem te halen staat bekend als het Chronische Hyperventilatie Syndroom (CHVS). Dit is een veel voorkomende aandoening: meer dan 80% van de mensheid lijdt er in meerdere of mindere mate aan zonder zich daarvan bewust te zijn.

De Buteyko methode is een ademhalingstechniek die bij tal van klachten en aandoeningen kan worden ingezet zoals:
Astma, Bronchitis, Longemfyseem
Allergieën
Hooikoorts
Hoge bloeddruk, hoofdpijn
Slaapproblemen, snurken, slaapapneu
Chronische vermoeidheid
Een gejaagd en onrustig gevoel
Angstaanvallen, hartkloppingen, hyperventilatie
Overmatig zuchten en geeuwen
Stress, burn-out
Ook sporters die hun sportprestaties willen verbeteren en hun conditie willen opbouwen, kunnen baat hebben bij de Buteyko methode.

De Buteyko methode is door iedereen te leren.  Het is niet moeilijk of ingewikkeld.

"De smart is de grote leermeesteres, onder haar adem ontplooit zich de ziel", Marie von Ebner-Eschenbach